1. Home
  2. [Module] Affiliate producten
  3. Schema opmaak toevoegen aan affiliate producten

Schema opmaak toevoegen aan affiliate producten

Wat is schema opmaak?

Schema opmaak wordt ook wel “Schema Markup” genoemd. Makkelijk gezegd is het een technische manier om aan zoekmachines uit te leggen wat de inhoud is van een pagina/bericht. Je website communiceert deze schema’s door middel van HTML-codes om voor zoekmachines begrijpelijk te maken wat er op de pagina staat. Deze zogenoemde tags worden niet gezien door bezoekers, maar zijn wel super relevant voor de algoritmes van zoekmachines. Kortom: een goede strategie om te gebruiken binnen je SEO strategie.

Stiekem zul je wel herkennen wat schema opmaak is. Met schema opmaak kun jij dus aan zoekmachines de opdracht geven om een specifiek schema toe te voegen aan een bericht/pagina. In onderstaande voorbeeld kun jij zien dat TrustPilot.nl ook schema opmaak gebruikt. Hierdoor wordt het voor Google duidelijk hoe dit product beoordeeld is. De gele beoordeling sterretjes. Herkenbaar toch?

Schema opmaak toevoegen aan producten

Met Affiliate Held kun jij ook eenvoudig schema opmaak toevoegen aan affiliate producten. Door middel van de shortcode generator:

Er staat expliciet bij dat het belangrijk om één productnummer toe te voegen. Het kan dus voorkomen dat je meerdere affiliate producten gekoppeld hebt aan één bericht. Schema opmaak mag dus maar één product nummer bevatten per pagina/bericht.

Een veelgemaakte fout

Wat we vaak zien gebeuren is dat mensen schema opmaak toevoegen aan meerdere producten op één specifieke pagina/bericht.

Dit is niet goed. Het is zelfs fout. Waarom?

Je geeft de zoekmachine meer dan één keer schema opmaak mee. Google snapt wel dat je aan meerdere producten schema markup hebt gekoppeld, maar google kan daar niks mee. Zoekmachines kunnen namelijk maar één keer product schema markup verwerken voor je zoekresultaten.

Als je meerdere keren schema markup toevoegt aan verschillende shortcodes, dan wordt alleen de eerste schema markup uitgevoerd, de andere zullen niet werken en niet opgenomen worden in de code.

Een voorbeeld:

Je hebt 4 shortcodes toegevoegd met 4 verschillende producten:

  • Shortcode 1 (geen schema markup)
  • Shortcode 2 (wel schema markup)
  • Shortcode 3 (geen schema markup)
  • Shortcode 4 (wel schema markup)

In dit voorbeeld wordt dus alleen de schema markup van het product in shortcode 2 gelezen door de code. De product schema markup die je hebt toegevoegd aan shortcode 4 wordt dus niet meegnomen door Affiliate Held.

NB: Product schema markup werkt alleen als het betreffende product ook een beoordeling heeft (sterren). Is een beoordeling niet beschikbaar? Dan werkt de schema markup functie niet.

Conclusie

Schema opmaak is dus een goede optie om je SEO strategie te verbeteren. Maar let er dus goed op dat je alleen schema opmaak toevoegt aan één product binnen een uniek bericht/pagina.

Succes!

Was dit artikel behulpzaam?

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie