1. Home
  2. Probleemoplossing
  3. Product gevonden maar EAN code “onbekend”

Product gevonden maar EAN code “onbekend”

Soms kan het voorkomen dat een product wel wordt gevonden, maar de de EAN code is onbekend. In dit artikel leggen we je uit hoe dit ontstaat en geven we je enkele suggesties die je kunt doen om dit aan te pakken.

Het feit dat we bij dit product de naam, de prijs, het netwerk, de domeinnaam en de productfoto kunnen zien is een bewijs dat de API koppeling correct is gedaan. In de wetenschap dat de API koppeling correct is gedaan is er slechts nog maar één probleem: de EAN code kan niet uit de productfeed worden gelezen. Wat we 100% zeker weten is dat het probleem in de data van de productfeed zit. Vervolgens zijn er nog twee mogelijke oorzaken

  1. Er staat géén EAN code in de productfeed
  2. De EAN code staat wel in de productfeed, maar de kolom wordt niet herkend door Affiliate Held

We gaan je uitleggen wat je moet doen, maar eerst leggen we je uit hoe je een productfeed opent:

Stap 1: openen van een productfeed

In dit voorbeeld werken we met een feed van Daisycon, maar deze methode om een productfeed te openen werkt ook bij andere affiliate netwerken:

Kopieer de link van de productfeed waar het om gaat. In dit voorbeeld is dat de link van het knuffelparadijs.nl:

Plak deze link in je internetbrowser en bevestig door op [enter] te drukken.

De feed wordt gedownload en is beschikbaar in je recente downloads. Dit is per besturingssysteem (iOS, Microsoft, o.i.d.) en per browser (Safari, Chrome, FireFox, o.id.) verschillend. In dit voorbeeld tonen we iOS en safari.

Vervolgens navigeer je naar je recent gedownloade documenten. Dit is de plek waar het productfeed bestand naartoe verplaatst is.

Open de productfeed in Numbers of in Excel en wacht tot de feed wordt geopend.

Mogelijkheid 1: Geen EAN code in de productfeed

Onderzoek of je in de titel(s) van kolommen de EAN code kolom kan vinden. Dit kan verschillende vormen hebben. NB: zorg ervoor dat je in de bovenste (de grijze regel zoekt):

Niet altijd wordt de EAN kolom: “EAN” genoemd. Een aantal synoniemen zijn:

  • SKU
  • EAN-code
  • EAN_code
  • SKU-code
  • SKU_code

Als ik in deze productfeed zoek dan kom ik “sku”, “in_stock” en “in_stock_amount” tegen. De sku nummers die je ziet zijn géén EAN codes. Dit is dus ook de oorzaak waarom Affiliate Held géén EAN code kan vinden en staat dus op onbekend. Staan er wel EAN codes in de kolom? Dan kan het zijn dat de kolomnamen niet herkend worden. Ga dan naar mogelijkheid 2.

Daarnaast zie je de kolommen over de voorraad (“in_stock” en “in_stock_amount). Deze kolommen zijn leeg en dus ook onbekend. Hierdoor kan dus ook de voorraad niet herkend worden.

Neem contact op met de winkel

Zoals we eerder al hebben vermeld is er géén richtlijn voor het aanleveren van data. Daiyscon, gaat echter best wel slim om met de “mapping” van data en haar “big data analyse”. Zij zorgen ervoor dat alle kolomnamen in de feeds hetzelfde zijn. Ongeacht hoe ze worden aangeleverd. Helaas heeft niemand invloed op welke data wordt aangeleverd, alleen de winkel zelf. Staat er geen EAN code in de productfeed? Dan heb je twee opties:

  1. Neem contact op met de winkel en vraag of ze in de toekomst EAN codes willen verwerken. Vergeet niet te vermelden dat jij een partner bent en dat je hun graag wilt promoten, maar dit zonder EAN code veel moeilijker wordt. Ervaring leert dat ze graag meedenken.
  2. Geen succes in het contact met de winkel? Dan kun je er altijd voor kiezen om affiliate producten of verkopers handmatig toe te voegen.

Mogelijkheid 2: andere kolomnamen

Er zijn (helaas) geen algemene richtlijnen voor de inrichting en het beheer van productfeeds. Ieder affiliate netwerk, maar ook iedere online winkel gaat anders om met de benaming en beheer van kolommen. Staan er wel EAN codes in de kolom, maar is de kolomnaam niet bekend bij ons? Dan kunnen wij ook de EAN codes niet goed ophalen.

Wat moet je doen? Je hebt waarschijnlijk een “nieuwe” benaming gevonden voor een kolomnaam. Wij moeten ervoor zorgen dat dit door de plugin wordt herkend. Dit is voor ons een kleine aanpassing en is zo gebeurd:

Neem contact met ons op en stuur de volgende data mee:

  • De productfeed URL of de productfeed als bijlage bestand. Het werkt sneller als je ons alleen de productfeed URL stuurt
  • De domeinnaam van de winkel waar het over gaat
  • Optioneel: screenshots van de kolomnamen

Hoe lossen wij dit op?

  • Wij voegen het synoniem toe aan de code van de plugin
  • De volgende update wordt dit wel herkend door de plugin waardoor het is opgelost

Niet gelukt?

Is het niet gelukt of heb je nog andere vragen hierover? Twijfel niet en neem contact met ons op. We helpen je graag!

Was dit artikel behulpzaam?

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie