Overbelasting door gebruik van vele en grote productfeeds

In dit artikel leggen we je uit hoe er problemen kunnen ontstaan als je te veel en te grote productfeeds inlaad via de Affiliate Held plugin. Ook geven we je tips hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

1. Productdata wordt niet meer correct opgehaald

Als je gebruik maakt van netwerken zoals Daisycon en Awin, dan dien je gebruik te maken van productfeeds om de benodigde data in te laden via de Affiliate Held plugin. Helaas hebben deze partijen geen of beperkte API toegang waardoor dit de enige manier is om productdata op te halen. API’s zijn immers veel efficiënter in het verzamelen van data waardoor je daarmee niet snel tegen “groeiproblemen” aan zult lopen.

Zodra je gebruik maakt van productfeeds in de Affiliate Held plugin, zal Affiliate Held de ingevoerde productfeeds moeten downloaden naar je server. Dit is een eerste stap die al de nodige tijd kan kosten. Vervolgens als het bestand gedownload is, neemt dit ook de nodige ruimte in bezet op de hardeschijf van je server. Een grote productfeed kan zo al een aantal GB’s opsnoepen.

Als de productfeed gedownload is, is het voor Affiliate Held tijd om de productfeed te doorzoeken. Als jij via de EAN code zoeker op zoek gaat naar een EAN code in bijvoorbeeld een feed van Daisycon, dan zal Affiliate Held het gedownloade productfeed bestand, regel voor regel af moeten gaan. Dit gebeurt zolang totdat de juiste waarde gevonden wordt. Dit betekent dus als je meerdere productfeeds gebruikt, dat elke feed 1 voor 1, regel voor regel doorzocht moet worden. Je kunt je voorstellen dat dat een vrij intensief proces is.

Op het moment dat je grote aantallen productfeeds gaat gebruiken en deze ook miljoenen regels groot zijn, dan zal Affiliate Held maar vooral je server het behoorlijk zwaar gaan krijgen. Miljoenen regels aan productdata doorzoeken om de juiste gegevens te vinden is een langdurige taak die de nodige resources vergt van je server.

Op een begeven moment kan het zelfs zo zijn, dat je server het “begeeft” en foutmeldingen terug gaat geven. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je de melding “oeps, er is iets misgegaan” te zien krijgt binnen de Affiliate Held plugin. Op dit moment kan het zijn dat je tegen de grenzen aanloopt van wat je server aan kan en kan je server de zoekopdrachten vroegtijdig stoppen. Dit betekent dat je zult merken dat bepaalde productdata niet meer wordt opgehaald. Dit wordt veroorzaakt door de gigantische hoeveelheid aan data die je server keer op keer moet doorzoeken als je je producten wilt bijwerken met de nieuwste prijzen. Vergeet niet dat alle productfeeds voor ieder individueel product, 1 voor 1, regel voor regel doorzocht dienen te worden.

2. Hoe kun je overbelasting voorkomen?

2.1. Wees kritisch

Na bovenstaand verhaal, mag het duidelijk zijn dat helaas “the sky” niet “the limit” is op het gebied van ongelimiteerd productfeeds inladen in Affiliate Held. De plugin is namelijk afhankelijk van de kracht van jouw server, hoeveel en hoe snel data verwerkt kan worden.

Wees daarom kritisch op het aantal productfeeds dat je gebruikt. Wil je wel echt een volledige productfeed inladen puur omdat je een handje vol producten daarvan wilt promoten? Dit is een voorbeeld van een overweging om te maken.

2.2. Houd productfeeds klein

Als je de mogelijkheid hebt (en dat kan bij sommige affiliate programma’s of netwerken), is het een aanrader om productfeeds zo klein mogelijk te houden. Zo is het bij bijvoorbeeld Awin mogelijk om zelf te kiezen welke productdata je wilt inladen in de productfeed. Op die manier kun je de productfeed klein houden en beschik je toch over de productdata die je nodig hebt.

2.3. Upgrade je webhostingpakket

Als laatste oplossing, zou je kunnen proberen om je webhostingpakket te upgraden met meer resources en schijfruimte. Ik raad je aan pas hiermee aan de slag te gaan als je zeker weet dat je geen winst meer kunt behalen uit de twee genoemde oplossingen hierboven.

Het ding is namelijk dat als je eenmaal geupgrade hebt, en je over een tijdje weer nieuwe producten en productfeeds hebt toegevoegd, dat je weer bij een nieuwe upgrade terecht komt. Dit gaat vervolgens (onnodig) hoog in de kosten lopen. Zonde wat ons betreft.

Probeer daarom eerst aan de slag te gaan met bovenstaande oplossingen en indien écht nodig, kun je altijd nog een upgrade doen van je webhostingpakket.

Vragen of hulp nodig?

Heb je na het lezen van dit document vragen gekregen, kom je er niet uit of wil je gewoon contact met ons? Vul dan ons contactformulier in of stel een vraag in onze community.

    Dit bericht heeft nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *